Coretan Tepi Buku

In: Other Topics

Submitted By Yixing
Words 522
Pages 3
[22 Mac 2012] Keputusan SPM aku? Nak cakap bagus sangat, takk jugalah sebeb bukan ‘straight A’, nak cakap tak cukup bagus pula nanti macam tak reti bersyukur pula, tapi Alhamdulillah untuk aku, dapat lah 7A 1B 1B+. Tapi sebenarnya keputusan SPM ini dah tak memberi kesan pada akun sebabnya aku sudah pun mendapat tempat di Universiti Putra Malaysia sebagai pelajar laluan pantas asasi Sains Pertanian. Lagi sekali, Alhamdulillah. Jujur aku cakap, mungkin rezeki ayah aku, sebab ayahlah yang paling semangat suruh aku mohon program laluan pantas ini. Oh ya, Pada yang tak tahu, program laluan pantas adalah program pengambilan pelajar ke peringkat asasi dengan menggunakan keputusan percubaan SPM. Biasanya, tawaran ini dibuka untuk pelajar MRSM, sekolah asrama penuh dan sekolah berintegriti saja. Untuk pelajar MRSM, biasanya masuk saja terus dapat biasiswa. Lagi sekali, aku rasa macam malu sangat dengan Tuhan sebab banyaknya rezeki dia bagi pada aku. Oh lupa, ya aku bekas pelajar MRSM Muadzam Shah di Pahang. Selama lima tahun! Aku pun bukanlah baik sangat, jadi bila dapat nasib yang baik macam ini, sungguh aku rasa bersyukur dan malu dengan limpah rahmat dan rezeki-Nya. Sungguh! Taka pa, memang aku rasa rezeki ayah aku dan nalusi seorang ayah memang kuat. Dulu pun, sebelum aku ke MRSM, dialah yang paling semangat nak aku MRSM. Kampung aku di Batu Pahat, kadang-kadang dia saja lalu jalan depan MRSM Batu Pahat, nak ambil berkat katanya. Allah, kuatnya doa ayahku smapai dimakbulkan Allah. Jadi macam itulah, dan aku pun meneruskan pengajian di peringkat asasi. Selama lapan bulan aku tempuh, bergaul dengan kawan-kawan baru (tak ramai yang dari sekolah yang sama dengan aku, memang sedih sangat sebeb dah terbiasa berkepit dengan rakan baik aku seperti Alya, Yus, Zawa, Lili, Wazu, Miera), sampailah dah nak tiba hujung asasi. Lapan…...

Similar Documents

Jatuh Bangun Sesebuah Tamadun

...menghasilkan makanan untuk sara diri dan kemudian berkembang ke arah bertamadun. Penghasilan makanan yang banyak dalam sesuatu tempat tertentu telah menyebabkan pertambahan penduduk dan menyebabkan tempat itu berkembang menjadi sebuah bandar kecil. Sebagai contoh, tanah loes di Lembah Hwang-Ho dan tanah lanar di Lembah Sungai Nil yang amat subur untuk menjalankan kegiatan pertanian telah berkembang menjadi perkampungan yang kecil. Sungai adalah salah satu faktor yang penting bagi kemunculan tamadun awal. Orang pra sejarah biasanya bertumpu di kawasan yang berhampiran dengan sungai yang mempunyai sumber perairan yang baik. Hal ini adalah kerana kehidupan seharian manusia sejak awal lagi tidak dapat berpisah dengan air. Oleh itu, kawasan tepi sungai telah menjadi tumpuan penduduk pra sejarah awal. Sungai menyediakan air untuk tanaman khususnya kepada mereka yang mengetahui cara bercucuk tanam. Sungai juga menjadi sumber makanan yang utama kerana di dalam sungai terdapat habitat ikan dan mereka dapat menjalankan kegiatan penangkapan ikan di situ. Sungai juga menjadi alat perhubungan bagi penduduk pra sejarah dengan menggunakan perahu yang diperbuat daripada batang-batang kayu yang berongga untuk dijadikan sebagai pengangkutan air dan mereka yang mengamalkan sistem barter dapat berhubung antara satu sama lain untuk menjalankan aktiviti pertukaran barang.(sumber: tamadundunia-stpm.blogspot.com) 2.02 Ransangan Keagamaan Seterusnya adalah faktor ransangan keagamaan dan......

Words: 5500 - Pages: 22

Abckjhjkbnm, Hjkhj

...Playar – Stanby untuk upih tepi membentuk lengkuk seperti bucu atau seumpamanya. [pic] *Memang dah ada dalam simpanan. 6) Sudip simen dan baldi - untuk bancuh simen. [pic] *Memang dah ada dalam simpanan. 7)Simen / Cement hitam (yang diguna untuk buat rumah tu) [pic] *Order 2 @ 3 beg / kapit / guni lagi. 8) Simen / Cement Tiles / grout (yg dah diwarnakan/ pigmented cement) - untuk disapu pada garisan antara tiles(ada pelbagai warna - berdasarkan warna tiles yang akan dipasang. (putih, hitam, merah @ hijau) [pic] *Beli yang warna hijau. 9) Selipar Jepun terpakai / Baldi / Sponge / Air – untuk kekemasan *Memang dah ada dalam simpanan. 10) Paku Simen satu atau dua inci – untuk penahan antara tiles agar ada ruang untuk sapu simen / cement tiles nanti *Cari jer bertaburan atas tanah tu. 11) Tile / Jubin / Mozek / Keramik – Pemilihan kena betul. Contoh ; jubin kesat untuk bilik mandi manakala jubin licin dan berkilat untuk dinding. (kalau boleh beli yang mahal sikit dalam RM 1.50 ke atas sebab jubin murah selalunya tak sama tepat sudut tepi dia) [pic] *Beli yang murah, reject shop – RM0.50 sekeping.   Cara Pemilihan Jubin Korang nak pasang kat mana? Berapa kaki persegi? Besar mana jubin mahu pakai? Berapa kos anda? Kalo korang nak pasang sendiri ko kena mahir bab nie.. Boleh jadi tak comei nanti kalo x de experience. Tapi still kita puas hati hasil tangan sendiri. Nak pilih jubin g kedai die..Nanti ade la contoh buku n jubin 2 nti.. Tokey dia......

Words: 1350 - Pages: 6

Skripsi Untar

... BUKU PANDUAN POKOK PENYUSUNAN SKRIPSI DAN PELAKSANAAN UJIAN SKRIPSI/KOMPREHENSIF PROGRAM STUDI S-1 MANAJEMEN FE UNTAR 2012 TIM PENYUSUN BUKU PANDUAN POKOK PENYUSUNAN SKRIPSI DAN PELAKSANAAN UJIAN SKRIPSI/KOMPREHENSIF PROGRAM STUDI S-1 MANAJEMEN—FAKULTAS EKONOMI UNIVERSITAS TARUMANAGARA PENANGGUNG JAWAB: Dekan Fakultas Ekonomi Universitas Tarumanagara (Dr. Sawidji Widoatmodjo, S.E., M.M., MBA) Pembantu Dekan Bidang Akademik Fakultas Ekonomi Universitas Tarumanagara (Dr. Ishak Ramli, SE.,M.M.) Ketua Program Studi S-1 Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Tarumanagara (Ronnie Resdianto Masman, S.E., MA., M.M.) NARA SUMBER: Prof. Dr. Carunia Mulya Firdausy, MA., Ph.D., APU Dr. Ir. Chairy SE., MM. Prof. Dr. Suherli. KETUA: Drs. Agah Nugraha SEKRETARIS: Franky Slamet SE., MM. ANGGOTA: Andi Wijaya, S.E., M.M. Dr. Herman Ruslim, S.E., MM., Ak. Dr. Lerbin Aritonang SE., MM. (diperuntukkan bagi Sivitas Akademika Program Studi S-1 Manajemen FE-UNTAR) PROGRAM STUDI S-1 MANAJEMEN FAKULTAS EKONOMI UNIVERSITAS TARUMANAGARA 2012 KATA SAMBUTAN Upaya melakukan perbaikan secara berkelanjutan sebagai bagian dari komitmen FE-UNTAR mengimplementasikan Sistem Manajemen Mutu ISO 9001 tahun 2008 salah satunya diterapkan pada pedoman pokok penyusunan skripsi mahasiswa progam studi S-1 Manajemen. Buku pedoman dengan judul “KETENTUAN POKOK PEMBUATAN DAN PERSETUJUAN SKRIPSI SERTA KETENTUAN POKOK PELAKSANAAN UJIAN......

Words: 11267 - Pages: 46

Perahu Kertas

...978-979-1227-78-0 Dicetak di Indonesia Daftar Isi Terima Kasih ... Dari mereka, para pembaca ... 1. Jalan yang Berputar 2. Pindah ke Bandung 3. Mother Alien 4. Lingkaran Suci 5. Sebatang Pisang Susu 6. Hunusan Pedang Es 7. Bulan, Perjalanan, Kita 8. Memulai dari yang Kecil 9. Proyek Percomblangan 10. Kurator Muda 11. Sakola Alit 12. Jenderal Pilik & Pasukan Alit 13. Rencana Besar Wanda 14. Buku Harta Karun 15. Mencari Ketulusan 16. Salah Berharap 17. Tiga Kata Saja 18. Kepergian dan Kehilangan 19. Tragedi Pesta Noni 20. Kebohongan Gigantis 21. Hampa yang Menyakitkan 22. Pulang ke Ubud 23. Menangkap Bintang 24. Pembeli Pertama 25. Hadiah dari Hati 26. Lembaran Baru v vii xi 1 11 23 31 41 49 57 65 72 80 88 97 106 116 126 137 145 154 164 172 180 190 198 207 216 225 27. Janji Adalah Janji 28. AdVocaDo 29. Bumi pun Berputar 30. Agen Non-Aquarius 31. Arisan Toilet 32. Ninja Asmara 33. Kekuatan Mencinta 34. Malam Terakhir di Ujung Tahun 35. Pangeran Sejati 36. Reuni Kelompencapir 37. Tabir yang Tak Bisa Ditembus 38. Penculikan Paling Indah 39. Karya Bersama 40. Menemukan Oasis 41. Buku dan Pameran 42. Kastil yang Masih Berdiri Tegak 43. Cincin Dalam Kotak Perak 44. Cinta Tak Berujung 45. Bayangan Itu Punya Nama 46. Hati Tak Perlu Memilih Epilog “Melajulah Perahu Kertasku ...” Dari mereka, para pembaca ... Tentang Penulis 234 243 252 262 272 282 293 304 316 325 336 345 355 365 374 385 395 406 414 423 433 435 441 443 vi Terima Kasih … Sebagaimana pelayaran......

Words: 89668 - Pages: 359

Analisa

...pengusaha untuk menyelidiki kasus pencurian uang. Pengusaha itu bernama Pak Sukamto Pak Sukamto berkata "Uang itu ada dalam sebuah amplop, tapi sekarang amplop itu isinya kosong. Pasti ada yang mencurinya!" Detektif mencurigai ini pasti perbuatan orang dalam. Lalu menanyai penghuni rumah mewah itu satu persatu. Pertama adalah si sopir, namanya Burhan. "Saya memang yang pertama membawa amplop itu, dan saya tahu itu isinya uang namun amplop itu langsung saya taruh di atas meja di ruangan pribadi Pak Sukamto" kata Burhan. Kedua si tukang bersih-bersih, namanya Tommy. "Saya memang melihat amplop diatas meja, saya tidak tahu isinya tapi saya merasa amplop itu sangat penting. Karena itu saya lalu menyelipkannya di sebuah buku antara halaman 185 & 186" ujar Tommy. Ketiga si sekretaris pribadinya, Yolanda "Hawa rumah sangat dingin, karena itu saya ingin menyalakan pemanas di ruang pribadi Pak Sukamto. Tapi saya melihat amplop itu sudah jatuh di bawah meja. Saya penasaran, karena itu saya buka, tapi ternyata isinya kosong" celotehnya. Detektif tersebut benar - benar bingung. Semua tersangka memiliki alibi, tapi semua tersangka juga ada kemungkinan mencuri. Siapakah diantara ketiga orang itu yang mencuri? ================================================================================== Holmes sedang di TKP menyelidiki kasus kematian seseorang. Dugaan sementara orang yang mati itu bunuh diri, karena ditemukan menggantung diri dengan bukti......

Words: 4533 - Pages: 19

Jabir

...Jabir bin Hayyan Ahli Kimia. Buku ini merupakan salah satu buku dari siri tokoh cendekiawan islam yang diterjemah oleh Abdul Karim Mustafa. Jabir bin Hayyan merupakan seorang cendekiawan Islam yang hidup 1200 tahun yang lalu. Beliau ialah ahli kimia yang mencipta kaedah amalai kimia. Beliau menganalisis proses campuran kimia dan hasil tindak balasnya. Jabir banyak memperkatakan tentang kandungan logam, unsure kimia dalam logam dan menemui hasil proses kimia lalu mengasaskan ilmu Balmazat, kimia berwarna, kimia pembersih dan racun. Selain itu, beliau jugak mengasaskan ilmu timbangan. Hayyan, bapa kepada Jabir, tinggal di Tus timur laut Iran. Kehidupannya seharian adalah dengan aktiviti perniagaan ubat-ubatan dan wangian di tepi rumahnya. Mereka berhijrah dari Syria ke Tus Iran pada zaman berakhirnya kepimpinan khalifah Umar r.a yang mati akibat diracun. Jabir lahir ke dunia pada abad hijrah yang ke-2 bersamaan tahun 720 Masihi. Sejak dari kecil Jabir telah menunjukkan minat dari segi kimia. Beliau banyak menimbulkan persoalan kepada bapanya tentang kejadian alam dan juga kenapa sesuatu itu berlaku. Pada zama khalifah Umayyah, Hayyan bapa jabir meninggal dunia. Beliau meninggalkan wasiat kepada Jabir. “ Allah tidak menciptakan manusia sepertimu untuk berperang mahupun untuk politik. Seseorang ulama itu seperti satu ummah dengan sendirinya. Ulama ialah pewaris para nabi pada setiap zaman dan tempat. Sekarang,pergilah merantau ke barat dan carilah ilmu. Tidak banyak ilmu......

Words: 629 - Pages: 3

Daniel Dan Wahyu

...sembunyikanlah segala firman itu, dan materaikanlah Kitab itu sampai pada akhir zaman; banyak orang akan menyelidikinya, dan pengetahuan akan bertambah. 5)kemudian aku, Daniel, melihat maka tampaklah berdiri dua orang lain, seorang di tepi sungai sebelah sini dan yang lain di tepi sungai yang sebelah sana. 6)Dan yang seorang bertanya kepada yang berpakaian lenan, yang ada disebelah atas air sungai itu: “bilakah hal-hal yang ajaib ini akan berakhir?” 7)Lalu kudengar orang yang berpakaian kain lenan, yang ada disebelah atas air sungai itu bersumpah demi Dia yang hidup kekal, sambil mengangkat tangan kanan dan tangan kirinya ke langit: “satu masa dan dua masa dan setengah masa; dan setelah berakhir kuasa perusak bangsa yang kudus itu, maka segala hal ini akan digenapi!” 8)adupun Aku, memang kudengar hal itu, tetapi tidak memahaminya, lalu kutanya: “Tuanku, apakah akhir segala ini?” 9)tetapi ia menjawab: “pergilah, Daniel, sebab firman ini akan tinggal tersembunyi dan termeterai sampai akhir zaman.” Dimana arti dari Daniel 12:4-9 adalah Daniel diperintahkan untuk memeteraikan kitab itu; nubuat-nubuat itu bukan hanya untuk zamannya, tetapi juga untuk akhir zaman, untuk mendorong orang yang hidup pada masa itu. Daniel kemudian melihat dua malaikat, satu di tiap-tiap tepi sungai, sambil bertanya berapa lama hingga akhir zaman tiba. Orang yang berpakaian kain lenan bersumpah demi Allah bahwa waktunya akan menjadi tiga setengah tahun, mungkin mengacu kepada paruhan terakhir dari tujuh......

Words: 3922 - Pages: 16

Sentences

...Anak-anak itik ini suka makan ulat. | Ini gajah.Ini gajah jantan.Badan gajah ini besar.Badan gajah ini warna kelabu.Gajah boleh Tarik kayu balak.Gajah suka makan pucuk kayu. | Ini beruk.Ini beruk jantan.Perut beruk ini buncit.Kepala beruk ini gatal.Atas kepala beruk ini ada kutu.Beruk suka cari kutu atas kepala. | Ini katak.Ini katak puru.Katak puru ini suka makan lalat.Katak puru ini suka melompat.Katak ini suka melompat tepi kolam.Badan katak ini kecil sahaja. | Ini Doktor Daniel.Dia ada sebuah klinik.Kliniknya luas dan bersih.Di kliniknya terdapat ramai jururawat.Ramai pesakit datang ke kliniknya.Doktor Daniel merawat mereka dengan lemah lembut.Bayaran rawatan di sini sangat berpatutan. | Ini timba.Bapa bawa timba.Timba bapa warna jingga.Dia bawa timba ke telaga.Bapa bawa air ke dalam timba. | Ini bas. Ini bas Ravi.Bas Ravi baru.Bas Ravi laju.Bas Ravi ada hon. | Ini buku. Ini buku cerita. Saya suka baca buku cerita. Saya selalu baca buku cerita. Saya ketawa bila baca cerita lucu. Hari Selasa lalu bapa beli buku cerita baru. Bapa beri buku cerita baru itu kepada saya. | Ini kepala.Ini kepala Rahimi.Rahimi sepupu saya.Rahimi dari negeri Melaka.Rahimi selalu beli kemeja baru.Rahimi beri kemeja kepada saya. | Ini kerusi.Ini kerusi Salina.Kerusi Salina kerusi kayu.Salina selalu sapu kerusi guna baju.Jari kaki Salina cedera kena bucu kerusi. |...

Words: 317 - Pages: 2

Teknik Sistem Komputer

...komputer serta menghindari permasalahan yang mungkin timbul. Hal yang terkait dalam persiapan meliputi: 1. 2. 3. 4. 5. Persiapan tools yang dibutuhkan seperti obeng(+) dan (-). Pastikan komputer dalam keadaan mati (power off). Jauhkan segala magnet dari hardisk. Jauhkan air dan cairan dari komputer dan komponennya. Sangat disarankan menginstall dengan disertai manual dari motherboard. b) Perakitan Tahapan proses pada perakitan komputer terdiri dari: 1. Penyiapan motherboard 2. Memasang Prosessor 3. Memasang heatsink 4. Memasang Modul Memori 5. memasang Motherboard pada Casing 6. Memasang Power Supply 7. Memasang Kabel Motherboard dan Casing 8. Memasang Drive 9. Memasang card Adapter 10. Penyelesaian Akhir 1. Penyiapan motherboard Periksa buku manual motherboard untuk mengetahui posisi jumper untuk pengaturan CPU speed, speed multiplier dan tegangan masukan ke motherboard. Atur seting jumper sesuai petunjuk, kesalahan mengatur jumper tegangan dapat merusak prosessor. 2. Memasang Prosessor Prosessor lebih mudah dipasang sebelum motherboard menempati casing. Cara memasang prosessor jenis socket dan slot berbeda. Jenis socket : 1. Tentukan posisi pin 1 pada prosessor dan socket prosessor di motherboard, umumnya terletak di pojok yang ditandai dengan titik, segitiga atau lekukan. 2. Tegakkan posisi tuas pengunci socket untuk membuka. 3. Masukkan prosessor ke socket dengan lebih dulu menyelaraskan posisi kakikaki prosessor dengan lubang socket. rapatkan hingga tidak terdapat......

Words: 1638 - Pages: 7

Apa Yaaa

...TERJEMAHAN CASE STUDY CHAPTER 7 Tiga raksasa internet - google, microsoft, dan apel - berada dalam perjuangan epik untuk mendominasi pengalaman internet Anda. mereka bersaing di beberapa font: konten digital, dari musik dari video dan buku-buku untuk dijual di toko online mereka: perangkat fisik, dari iphone apple untuk ponsel android google, untuk microsoft windows 8 ponsel. dan jangan lupa mereka alloffer tablet juga. hadiah adalah proyeksi $ 400.000.000.000 e-commerce pasar pada tahun 2015 di mana perangkat akses utama akan menjadi smartphone atau komputer tablet. setiap perusahaan menghasilkan jumlah yang luar biasa dari kas berdasarkan model bisnis yang berbeda dan menggunakan uang yang dengan harapan menjadi anjing atas di internet Dalam laga segitiga ini, pada satu titik atau lain, setiap perusahaan telah bersekutu dengan salah satu dari dua musuh utama mereka untuk bergabung di ketiga. dua perusahaan - google dan apple - bertekad untuk mencegah microsoft dari memperluas dominasinya di luar desktop PC dan ke platform mobile baru. jadi google dan apel adalah temannya. tetapi ketika datang ke ponsel dan aplikasi, google dan apel adalah musuh: keduanya ingin mendominasi pasar ponsel. apple dan microsoft yang determinate untuk mencegah google perluasan dari luar dominasinya di pencarian dan periklanan. sehingga apel dan microsoft adalah temannya. tetapi ketika datang ke pasar mobile untuk perangkat dan aplikasi, apple dan microsoft adalah musuh. google dan microsoft......

Words: 1739 - Pages: 7

Buku Panduan Atkins

...RU UST FO J BUKU PANDUAN DIET ATKINS SAYA!! Nama:.................................................................... ................................................................... Berat Sebelum DA :.........kg . Berat ideal yang dimahukan: ............kg Tahun ___________ Bulan 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 kg Berat Selepas DA: ............kg...TAHNIAH!!! LEH NG BO PA YA A SELAGI SIA AND TIADA H DIRI UBAH NGUBA K CUBA BER IK!!! ME BA TIDA LEBIH ANDA NJADI ME UNTUK YAKIN, USAHA, DOA DA N DISIPLIN LANGKAH UTAM A UNTUK BERJAYA!!..JANGAN PU TUS ASA, TERUSKAN USAHA!! 1 Apa itu DIET ATKINS? “ Had 20 gram karbohidrat selama Induction ini bukan bertujuan untuk menyusahkan anda tetapi untuk memastikan badan anda membakar lemak, bukan glukosa”. Dari segi sainsnya, badan akan menggunakan glukosa sebagai bahan api terlebih dahulu sebelum lemak. Jika anda mengehadkan karbohidrat kepada hanya 20 gram atau kurang sehari, store glukosa badan anda akan habis dalam masa 48 jam (2 hari). Selepas tu, apa yang dibakar oleh badan anda sebagai tenaga adalah lemak semata-mata dan dengan cara inilah anda akan menghilangkan lemak. Atkins Diet ialah sejenis corak pemakanan yang diperkenalkan oleh Dr. Robert C. Atkins bagi membantu seseorang individu untuk mengurangkan berat badan melalui konsep pembakaran karbohidrat (carbohydrate) dan lemak di dalam badan. Dengan......

Words: 14549 - Pages: 59

Alexs Wish

...yakin Eric gagal. “Hahaha, itu nggak bakal terjadi!” Eric tertawa, balas meremehkan “Sang Biijak sudah menyetujui rencana ini,” kata Ketua Dewan, menghentikan tawa Eric. Eric terdiam, Sang Bijak adalah penguasa tunggal semesta. Jika Sang Bijak sedah menyetujui hal ini, artinya Kakek juga setuju. Nggak ada yang pernah membantah Sang Bijak. Eric nggak bisa berkutik. “Ini soal ujianmu,” kata Ketua Dewan. Tangannya terangkat dan melakukan gerakan menjatuhkan sesuatu. Mendadak entah dari mana, jatuhlah buku yang tebal banget ke tangan Eric. Saking tebalnya, Eric nyaris terjungkal saat menangkapnya. “Baca soalnya, dan cepat kerjakan.” Eric berusaha menyeimbangkan tubuh, sambil terbengong-bengong melihat buku yang tebalnya lebih dari dua puluh sentimeter ini. “Sekarang?” tanya Eric nggak yakin. Dia nggak suka kerja keras, hobinya Cuma bermalas-malasan. Dan sekarang dia harus ikut ujian? Ada berapa soal di buku setebal ini?! Eric menggerutu sendiri. “Ada batas waktu mengerjakan soal di dalam buku ini, baca saja aturannya. Lebih cepat kauselesaikan, tentu lebih baik.” “Setebal ini isinya soal semua?” “Itu ujianmu.” “Sebanyak ini?” Ketua Dewan mengangguk. Lalu tanpa basa-basi lagi, dia mengetukkan palu. “Sidang ditutup!” serunya nyaring. Seketika para anggota dewan lain bergegas merapikan tas kerja mereka dan meninggalkan ruang sidang. Eric melongo melihat dirinya ditinggal begitu saja. Padahal dia ingin minta pengurangan jumlah soal ujian. Uuugh! Eric hanya bisa menarik napas......

Words: 37587 - Pages: 151

Pedoman Format Penulisan Tesis Magister

...PEDOMAN FORMAT PENULISAN TESIS MAGISTER INSTITUT TEKNOLOGI BANDUNG Sekolah Pascasarjana 2008 Buku Pedoman Tesis ini dapat diakses melalui situs Sekolah Pascasarjana (SPS) ITB: http://www.sps.itb.ac.id DAFTAR ISI DAFTAR ISI i DAFTAR LAMPIRAN iii Bab I Pendahuluan 1 I.1 Tujuan 1 I.2 Kertas 1 I.3 Pencetakan dan Penjilidan 1 I.4 Perbaikan Kesalahan 2 I.5 Kaidah Penulisan 2 I.6 Pemakaian Bahasa Indonesia Baku 3 Bab II Bagian-Bagian Tesis 4 II.1 Pendahuluan 4 II.2 Abstrak 4 II.3 Abstract 4 II.4 Bagian Persiapan Tesis 5 II.5 Tubuh Utama Tesis 5 II.6 Daftar Pustaka 5 II.7 Lampiran 5 II.8 Penomoran halaman 6 Bab III Bagian Persiapan Tesis 7 III.1 Sampul 7 III.2 Halaman Pengesahan 7 III.3 Halaman Pedoman Penggunaan Tesis 8 III.4 Halaman Peruntukan 8 III.5 Halaman Kata Pengantar 8 III.6 Halaman Daftar Isi 9 III.7 Halaman Daftar Lampiran 10 III.8 Halaman Daftar Gambar dan Ilustrasi 10 III.9 Halaman Daftar Tabel 11 III.10 Halaman Daftar Singkatan dan Lambang 11 Bab IV Tubuh Utama Tesis 13 IV.1 Bagian Tubuh Utama 13 IV.2 Bab Pendahuluan 13 IV.3 Bab Tinjauan Pustaka 13 IV.4 Bab-bab dalam Tubuh Utama Tesis 14 IV.5 Bab Kesimpulan 14 Bab V Daftar Pustaka 15 Bab VI Cara Membuat Gambar Dan Tabel 18 VI.1 Gambar 18 VI.2 Gambar yang Tidak Dapat Diterima 18 VI.3 Cara Meletakkan Gambar 18 VI.4 Penomoran Gambar dan Pemberian Judul Gambar 19 VI.5 Potret 19 VI.6 Sumber......

Words: 7328 - Pages: 30

Tatacara Penulisan Ilmiah

... pengantar tulisan terdiri dari kata pengantar, daftar isi, daftar tabel, daftar gambar, daftar lampiran, dan abstrak, diberi nomor halaman dengna angka romawi kecil (i, ii, iii,.......dstnya). selanjutnya, mulai dari pendahuluan (bab I) sampai halaman terakhir digunakan angka Arab (1,2,3,...dstnya). Nomor halaman dituliskan ditengah atau disudut kanan atas halaman. Pada halaman yang mempunyai judul bab, nomor halaman diletakkan dibagian bawah halaman, baik ditengah ataupun dikanan bawah. Bagi nomor yang diketik ditengah halaman, jarak dari atas atau bawah halaman adalah 1,5 cm, dan bagi nomor yang diletakkan di kanan atas atau bawah diletakkan lurus dengan batas ketikan tepi kanan. margin Batas – batas pengetikan pada kertas ialah: dari tepi kiri 4 cm, dari tepi kanan 3 cm, dari batas atas 4 cm sedangkan tepi bawah 3 cm. Jarak antara baris adalah 1,5 spasi atau dua spasi, kecuali inti kutipan langsung, judul, daftar tabel maupun gambar, dan daftar pustaka yang menggunakan 1 spasi. Cara menulis judul Menyesuaikan dengan pedoman penulisan yang telah ditetapkan oleh instansi pemberi tugas (bila ada). Bila tidak, pedoman berikut dapat dipakai sebagai pegangan... Judul Bab ditulis dengan huruf besar, tebalkan dan diatur sedemikian rupa sehingga letaknya simetris ditengah halaman. Umumnya judul diletakkan dihalaman baru. Jarak antara judul dengan teks diberi jarak 4 spasi. Judul tidak boleh ditempatkan dalam tanda kurung, tanda kutip, diberi garis bawah dan tidak......

Words: 2266 - Pages: 10

Resensi Buku

...Formula sukses dalam marketing untuk orang-orang non sales Judul buku Penulis Penerbit Cetakan Tebal buku Peresensi NIM : “Double Your Profit in 90 Days or less” With Magnetic Marketing Formula : Ben Abadi : Elex Media Komputindo : Percetakan PT Gramedia, 2011 : 114 halaman : Yosevine Haryoko : 2010.002.081 Buku ini berisi formula untuk sukses dalam marketing untuk orang-orang non sales yang tidak bisa berjualan dan tidak mau ditolak, formula tersebut adalah Magnetic Marketing (Pull). Pull berarti menarik sesuatu agar mendekati kita. Berbeda dengan Push yang menekan, maka strategi Pull fokus pada upaya bagaimana agar konsumen tertarik terhadap produk kita. Para pengguna strategi ini percaya, bahwa cara terbaik untuk memasarkan produk, bukan pada produknya melainkan siapa calon konsumennya. Itulah sebabnya fokus dari strategi ini bukan pada produk tapi pada ‘problem’ calon konsumen. Buku ini juga menjelaskan kesalahan mendasar dalam marketing, seperti : - Pemasaran mengingatkan (image base) - Product oriented (menonjolkan fitur produk) - Tidak pernah mengukur dan menguji - Kurangnya pengetahuan tentang sistem marketing yang efektif - Do nothing (tidak melakukan apapun). Dan hukum-hukum psikologi dalam Magnetic Marketing Formula, yaitu : hukum resiprositas, hukum social proof, hukum scarcity (keterbatasan), hukum contras (perbandingan), dan hukum ekspektasi. Selain itu, buku ini juga mengupas : - Jurus 5M dalam Magnetic Marketing (Market, Message, Media, Money, Model) -......

Words: 828 - Pages: 4

Moonlight Sonata | Joints Normal Skin Body Blythe Azone Pure Neemo Doll Costom Movable LA | Storage & Organization